Home  >>  Education  >>  Tips: Yoghurtbowl

Hei!
I det siste har jeg hatt superdilla på yoghurtbowls, og det er fordi det er så enkelt, godt og lett. I butikkhyllene finner vi ekstremt mange ulike yoghurter, og det jeg tenker er viktig å tenke på er å velge en type yoghurt med høyere proteininnhold. Hvorfor? Jo, fordi de vanligste og mest spiste proteinkildene vi har er kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Vi trenger proteiner hver eneste dag, og helsedirektoratet anbefaler at 10-20 prosent av alt vi spiser i løpet av en dag skal være proteiner. Dette er viktig for å vedlikeholde kroppen, bygge og reparere muskler og skjelett. Veldig mange spiser for lite proteiner, og å velge en yoghurt med høyere proteininnhold kan bidra med å øke proteininntaket i løpet dagen.

Tar vi for oss proteinmengden per hundre gram i noen ulike yoghurter finner vi dette:
Yoplair dobbel 0%: 4 gram pr 100 gram
God Morgen yoghurt: 4.2 gram per 100 gram
Skyr: 10 gram per 100 gram
Kesam: 6 gram per 100 gram
Cottage Cheese: 13 gram per 100 gram

Det kan derfor være lurt å bruke mer av de tre nederste på listen, og du kan også halvblande. 50/50 Cottage Cheese og Yoplair 0% er en super kombinasjon!

Ved å lage yoghurtbowls er det enkelt å spise et balansert måltid dersom du tilsetter frukt/bær, korn eller gryn, og noen nøtter eller litt nøttesmør. Da har du et måltid bestående av proteiner, fett og karbohydrater som metter lenge og gjør kroppen din godt. Det er en deilig måte å spise litt ekstra vitaminer på i løpet av dagen, i tillegg smaker det søtt og kan fint lages som en deilig sommerdessert om cravingen skulle oppstå. Et tips til et kjapt lite måltid kan være å kutte opp litt frukt kvelden i forkant, og kjøpe en liten boks med Cottage Cheese eller en Skyr mens du er på farten. 🙂

Jeg legger ved litt inspirasjon med mine favoritter her, og innholdet i den står under bildet. <3 [caption id="attachment_4011" align="alignnone" width="1080"] Kesam bringebær/havreknuddar/mango/vannmelon
Bilde: Renate Bekkeland[/caption]

Mager vaniljekesam blandet med litt yoghurt naturell/banan/tranebær
Bilde: Renate Bekkeland

Mager vaniljekesam blandet med yoghurt naturell/druer/mango/melon
Bilde: Renate Bekkeland

Mager kesam naturell/banan/mango/kornblanding/sukrin
Bilde: Renate Bekkeland

Yoghurt naturell blandet med litt kesam med vanilje/banan/valnøtter/mørk sjokolade
Bilde: Renate Bekkeland

Kesam med vanilje blandet med yoghurt naturell/Frosne skogsbær/Havreknuddar/Mørk sjokolade/sukrin
Bilde: Renate Bekkeland

Kesam bringebær/ananas/blåbær/havreknuddar/valnøtter
Bilde: Renate Bekkeland

Klem Renate // Web Coach i LA Lifestyle


One Comment so far:

  1. Magnificent site. Lots of useful information here. I¡¦m sending it to several friends ans additionally sharing in delicious. And certainly, thank you to your effort!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please wait...

Registrer for nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert om LA lifestyle? Få nyheter og informasjon ved å fylle inn din e-post under.

kr 00 Produkt