Home  >>  Education  >>  Øk frukt,- og grøntinntaket

Helsedirektoratet anbefaler 5 om dagen, men hva betyr egentlig det?
5 om dagen innebærer et inntak av fem porsjoner (500 gram) med frukt, grønnsaker og bær hver dag. En porsjon tilsvarer 100 gram eller en håndfull. Halvparten av 5 om dagen bør komme fra grønnsaker.

Eksempler på 1 porsjon:
-1 frukt
-2 plommer
-1 glass frukt eller grønnsaksjuice
-2 gulrøtter
-1 liten bolle med salat/råkost
-1-d dl kokte grønnsaker
-en liten bolle med bær

Bilde: Renate Bekkeland

Hvorfor 5 om dagen
Fordelene med et tilstrekkelig inntak av frukt, grønnsaker og bær er mange; Frukt, grønnsaker og bær har lav energitetthet, matvarer med dette reduserer risiko for overvekt og fedme. Du kan altså spise mye av frukt og grønt, som vil fylle deg opp, gjøre deg mett og gi mye bra næring, og samtidig som det bidrar med lite kalorier. Frukt, grønnsaker og bær reduserer risikoen for en rekke krefttyper, slik som kreft i munn og svelg, strupehode, spiserør, lunge, magesekk, tykk- og endetarm og bukspyttkjertel. Frukt, grønnsaker og bær reduserer risiko for koronar hjertesykdom, hjerneslag, metabolsk syndrom og høyt blodtrykk. Fiber i frukt, grønnsaker og bær, samt fiber i fullkornsprodukter reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer og type 2 diabetes og kreft i tykk- og endetarm.

Helsefordelene med inntak av frukt, grønnsaker og bær er mange, men rundt 80-90 prosent spiser mindre enn 5 om dagen. Her kommer noen tips til hvordan du kan spise den anbefalte mengden.

Bilde: Renate Bekkeland

Tips til økt inntak av frukt og grønnsaker
-Spis frukt, grønnsaker og bær til hvert måltid.
Gjør det til en god vane at du spiser frukt, grønnsaker og bær til hvert måltid. Da vil det være enklere å klare å oppnå 5 om dagen.

-Spis regnbuens farge.
De ulike fruktene, grønnsakene og bærene inneholder ulike næringsstoffer, så ved å spise regnbuens farger sikrer du deg et bredt spekter av næringsstoffer. I tillegg spiser vi med alle sansene våre, fargerike måltider liker øynene våre.

-Varier tilberedningsmetode.
Du kan bruke ferske, frosne, hermetiske og varmebehandlende og ved å variere tilberedningsmetode blir det mer spennende.

-Varier hvilke frukt, grønnsaker og bær du spiser.
Prøv en ny og spennende frukt eller grønt nå og da.

-Fyll 1/3-1/2 tallerkenen med grønnsaker til middag.
Ved å spise grønnsaker til middag vil du både få et næringsrikt måltid, men det vil også være enklere å oppnå 5 om dagen.

-Lag smoothie med frukt, grønnsaker og bær.
Smoothie er en fin måte å få i seg frukt, grønnsaker og bær, spesielt hvis du ikke er så glad i dette(eller har barn som ikke er så glad i dette). Du kan ”gjemme” mye i en smoothie. Prøv og blande inn spinat eller grønnkål med litt søt og syrlig frukt og smaken fra spinaten og grønnkålen forsvinner. Genial måte å få i seg grønne grønnsaker.

-Skjær opp.
Det er mye større sjanse for at frukt og grønnsaker blir spist hvis det skjæres opp. Skjær opp og lag et fat med frisk frukt, grønnsaker og bær og kanskje en dip laget av kesam og krydder.

-Fruktsalat og bær som snacks og dessert.
Nå som våren og sommeren er her, bugner butikkene av deilig frisk frukt og bær. Spis bær eller lag en fruktsalat og topp med kesam eller vaniljekesam som digg snacks eller dessert.

-Ha det tilgjengelig.
Dette er vel tips nr 1. Skal du spise tilstrekkelig med frukt, grønnsaker og bær må det også være tilgjengelig. Kjøp inn, fyll skap, kjøleskap og fryser med et godt utvalg.

-Planlegg.
Planlegg måltidene dine, slik at de inneholder godt med frukt, grønnsaker eller bær.

-Søk inspirasjon.
Ender du opp med å spise de samme fruktene, grønnsakene og bærene, kanskje du har gått lei. Søk inspirasjon! Internett bugner av dette.

Bilde: Lene Alexandra

Sara Wangen // Webcoach LA Lifestyle

Kilder:
https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/fem-om-dagen
https://www.frukt.no/artikler/hva-er-5-om-dagen/


One Comment so far:

  1. Somebody necessarily assist to make critically articles I might state. This is the very first time I frequented your web page and so far? I amazed with the research you made to create this particular put up amazing. Excellent job!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please wait...

Registrer for nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert om LA lifestyle? Få nyheter og informasjon ved å fylle inn din e-post under.

kr 00 Produkt