Home  >>  Education  >>  God helse og digg kropp

Først vil jeg bare si: hva du definerer som digg kropp er helt opp til deg selv!

Funker det å ha god helse, samtidig som du har en digg kropp eller går det ene på bekostning av det andre? Jeg sier ”Ja takk, begge deler”. Ved å lytte til kroppen og dens signaler er det fult mulig å ha begge deler.

Tips til hvordan du kan oppnå god helse og digg kropp:
Nok mat og næringsrik mat
Spis en kalorimengde som er passelig for deg. Ønsker du å gå ned i vekt, ikke ligg i et for stort kaloriunderskudd. Sørg også for å spise næringsrik mat, som gir deg nok med proteiner, karbohydrater og fett, samt vitaminer og mineraler. Da sørger du for at kroppen får den næringen som den trenger for å trives.

”Passelig” mengde trening
Trening er viktig for helsa, men også hvis du ønsker en digg kropp. Det er viktig at trening blir tilpasset dine mål og ditt utgangspunkt, men også tar hensyn til totalbelastninga i hverdagen og livet ditt. Har du en aktiv eller stillesittende jobb, hva gjør du på fritiden? Dette er faktorer som bør tas hensyn til.
Hvis du ikke er en idrettsutøver, så trenger du heller ikke å trene som en. Det er ikke alltid at den store treningsmengden en idrettsutøver gjør er helsemessig på sikt.

God og nok søvn
Når du sover henter kroppen seg inn, restituerer seg. Søvn gir energi og overskudd, slik at du kan fungere både i hverdagen og på trening. Det er også viktig for immunforsvaret, slik at du kan bekjempe sykdom. Lite søvn vil trolig øke faren for vektøkning, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2. Søvn påvirker hormonsystemet og blant annet vil testosteron(som er et oppbyggende hormon som er viktig for muskelvekst og styrke) synke ved lite/dårlig søvn. Grunnene for nok og god søvn er mange, så sørg for gode søvnvaner.

Stressmestring
Kortvarig stress er ikke farlig, men kan faktisk brukes for å prestere bedre i en kort periode/stund. Langvarig og kronisk stress vil ”bryte ned” kroppen over tid. Stress fører til at stresshormonene adrenalin og kortisol utskilles, produksjonen av kjønnshormoner reduseres, dette er verken bra for helsa eller ønsket om en digg kropp. Ved stress så vil blant annet; humøret påvirkes, hormonene komme i ubalanse, restitusjonen reduseres, immunforsvaret vil svekkes på sikt, fordøyelsen blir dårligere, sexlysten går ned, menssyklusen kan påvirkes, samt en hel rekke andre reaksjoner. Ingen av disse reaksjonen vil være bra for ønsket om en god helse og en digg kropp, derfor er stressmestring viktig. Finn ut hvilke teknikker som funker for deg; yoga, meditasjon, avspenning, visualisering, lister.

Bilde: Sara Wangen


Når har ønsket om en digg kropp gått utover helsa?
Det er ingen fasit, men her er noen ”tegn” du kan se etter og være obs på:
Dårlig restitusjon
Er du ofte stiv og støl etter trening? Får du fort ”vondter” og små eller større skader?

Lite energi og overskudd
Føler du at kropper er ”tung og tom” ? Lite energi og overskudd både i hverdagen og på trening?

Humørsvingninger
Har du humørsvingninger? Er du mer sint, irritert, trist, og/eller nedstemt enn du vanligvis er?

Søvnmønsteret er endret
Trenger du mer søvn? Trøtt når du våkner? Dårlig søvn?

Menssyklusen er endret
Uregelmessig mens? Har du mistet mens helt? Har du mer smerter og ubehag enn du har brukt å ha? Menssyklusen og også sexlyst er for kvinner gode mål på hvordan tilstanden til kroppen er i. En sunn og frisk kropp vil ha en regelmessig mens og sexlyst. Merker du endringer i dette, kan dette være en tegn på ubalanse i hormonutskillelsen og nivåene.

Stort hårtap, skjøre negler, gusten hud
Det siste som får næring er hår, negler og hud. Ved lite mat, stort vekttap, mye stress kan dette føre til stort hårtap, skjøre negler og gusten hud. Dette kan være et tegn på at kroppen ikke har det bra.

Stort fokus på kosthold og trening
Føler du at kosthold og trening fører til mer stress, enn glede og overskudd? Føler du at du MÅ på trening, du føler at det ikke er noe valg?
Det er vanskelig å spise noe ”usunt” fordi du er redd for at det skal ødelegge formen din. Du har fått et anstrengt forhold til kroppen din, vekta de, utseendet ditt, og kosthold og trening.

Bilde: Sara Wangen

Det er ikke noe galt i ønske seg en digg kropp, men ikke la det gå ut over helsa og gleden over livet.
Trening skal være gøy, mat skal være godt, hverdagen skal være bra og livet skal være en fest.

Å finne balansen kan være vanskelig, så ikke nøl med å ta kontakt så hjelper vi i LA Lifestyle deg!

Sara Wangen // Webcoach LA Lifestyle


4 Comments so far:

  1. Excellent blog here! Additionally your website a lot upvery fast! What web host are you using? Can I am getting your affiliate hyperlink to your host?I wish my site loaded up as fast as yours lol

  2. BOURJOIS 妙巴黎 【臉部彩妝】黑眼圈修修筆 Anticement pour Petits Matins的商品介紹 UrCosme (@cosme TAIWAN) 商品資訊 BOURJOIS 妙巴黎,臉部彩妝,黑眼圈修修筆 Anticement pour Petits Matins,有網友推薦最新12

  3. OneCaratBeauty【香港美容KOL】: 鑽石 【香港美食】香港抹茶店Top 3推介,最詳盡抹茶教學 OneCaratBeauty【香港美容KOL】: 【香港美食】香港抹茶店Top 3推介,最詳盡抹茶教學 OneCaratBeauty【香港美容KOL】

  4. Mark Sampson was being investigated for intimidating a female UEFA official with a metal pole before he was sacked as the manager of England’s women. Disgraced ex-England women’s manager Mark Sampson threatened female official with a metal pole at European Championship and called her a ‘little s***’ and a ‘f****** disgrace’

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please wait...

Registrer for nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert om LA lifestyle? Få nyheter og informasjon ved å fylle inn din e-post under.

kr 00 Produkt