Home  >>  Education  >>  Diett: IIFYM – If it fits your macros

Dette er en modell som bygger på kalori inn – kalori ut. Dette betyr i praksis at om du skal gå ned i vekt, må energiforbruket ditt være høyere enn kaloriinntaket. Er kaloriinntaket ditt høyere enn kaloriforbruket vil du gå opp i vekt. Om målet er å gå ned i fettprosent kan du redusere kaloriinntaket, øke energiforbruket eller gjøre begge deler. Enkelt forklart kan du spise hva du vil, så lenge kaloriinntaket og sammensetningen av makroer stemmer.

Den siste trenden innen diett og livsstilsendring er å spise mer fleksibelt (flexible dieting), men passe på at man får i seg x antall gram protein, karbohydrater og fett. Antall kalorier beregnes ut i fra om målet er vektnedgang, vedlikehold eller vektoppgang. Forskjellen fra andre dietter og måter å spise på er at her handler det mindre om type mat som blir spist, men mer om mengden. Du vil for å ta et eksempel få hjelp fra oss i LA Lifestyle til å vite hvor mange kalorier, hvor mange gram protein, karbohydrat og fett du skal spise. En annen ting som kan være viktig å merke seg er at du vil måtte veie maten din og legge den i en app. På alle matvarer er det en strekkode, denne skanner du med appen og maten vil komme rett inn.

Bilde: https://www.muscleandstrength.com/diet-plans/iifym-flexible-dieting-diet

Opp, ned eller vedlikehold av vekten?
Dette trenger ikke å handle om å gå ned i vekt og fettprosent. Dette er også gull for dere som vil opp i vekt, bygge muskler, endre fysikk eller som trener for prestasjon. Spiser du for lite, uteblir resultatene. Det er synd, men du kan trene så bra som bare mulig, men om du ikke får i deg nok kalorier, vil du ikke få de resultatene du ønsker. Om du er en av de som sliter med å få inn nok kalorier per dag, ville jeg anbefalt å spise mat som inneholder mer fett og kalorier generelt. Hvorfor fett blir foreslått er fordi det inneholder 9 kalorier per gram, og derfor flere kalorier per hundre gram. Det betyr at du spiser flere kalorier men at mengden mat blir mindre. Helst mat med et høyere antall kalorier per hundre gram. Dette kan være nøtter, avokado, pasta, juice eller om vi skal få fram prinsippet, en sjokolade.

Bilde: https://silverfit.co.za/what-is-balance/

I praksis betyr dette at om du holder deg innenfor kaloriene som er beregnet for deg og ditt mål, kan du være mer fleksibel med hva du spiser. Du kan da ta en bolle på cafe med en venninne, så lenge du legger dette inn i kaloribudsjettet ditt. Det er vanlig for de som kjører IIFYM å bruke Myfitnesspal eller lifesum for å lettere kunne beregne makroene. Da kan du enkelt vite hvor mange gram protein, karbohydrater og fett du har spist. Om målet da er å gå ned i fettprosent, vil du fortsatt gjøre dette så lenge summen stemmer.

Bilde: Renate Bekkeland

Har “riktig” og sunn mat mat blitt en besettelse?
Har du kommet til et punkt der du tenker ja og nei mat? Unngår du sosiale settinger fordi maten der ikke er på matplanen din? Tømmer du kjøleskapet og starter på nytt dagen etter om du skeier ut? Da er dette kanskje noe å teste for deg. Du kan i prinsipp spise den maten du vil, og fortsatt nå dine mål. Dette betyr ikke at det er smart å spise grandiosa, snickers og en protein shake. Spiser du usunn mat vil du oftest være sulten på kvelden, og energinivåene vil ikke være like høye som de ville vært du spiste sunt og variert. Det som er viktig her for meg, er at du fortsatt kan spise brødskive til frokost og kveld, så lenge totalen på dagen stemmer med kalorier og makroer.

Min mening er at man kan bruke dette for å finne en balanse, og for å kunne endre livsstil uten å føle at man må ofre mat man liker. Du kan i prinsipp spise vanlig husmannskost i riktige mengder, og få akkurat de resultatene du ønsker. Du må ikke spise torsk, kylling, ris og brokkoli for å komme i knallform. Jeg tenker også at dette er fint å gjøre i starten på en livsstilsendring bare for å lære mer om hva maten du spiser faktisk inneholder. Det er kunnskap du kan ta med deg videre i livet, og når du har gjort det mange nok ganger kan du ta det på øyemål.

Mine tips til deg som velger å følge denne metoden er at du:
1: Spiser mat som metter og gir volum som grønnsaker dersom du er på underskudd.
2: Får i deg vitaminer og mineraler og omega 3.
3: Spiser variert og balansert.
4: Spiser mat som du føler deg bra av.
5: At du faktisk unner deg ting som du har cravings på.
6: At du ikke henger deg for mye opp i antall gram, ca er nok.

Vi i LA Lifestyle hjelper deg gjerne med å regne ut kaloribehov og sammensetning av makroer. Jeg har siste årene jobbet slik kundene får legge inn maten sin i en app, og at jeg hver uke går inn, kommenterer og hjelper til med bedre løsninger om det skulle være nødvendig. En annen ting som er viktig å nevne avslutningsvis er at etter min mening kalkulerer appene for lite mat, og ikke alltid riktig fordeling av protein, karbohydrat og fett. Så skriv gjerne til oss, å la oss hjelpe deg med riktig fordeling.

Maria // Web Coach i LA Lifestyle


7 Comments so far:

  1. SMAZ換能器傳送更穩定,更安全,更有效,和疼痛更少的HIFU能量。 SMAZ不需要應用較高的能量便可到達浅肌肉腱膜層。主要治療:-抬頭紋 -眉間紋 -鼻樑紋 -魚尾紋 -法令紋 -淚溝 -木偶紋 -垂直唇紋 -嘴角紋 -頸紋

  2. smashbox 【臉部底妝系列】去黑眼圈亮澤乳 PHOTO OP UNDER EYE BRIGHTENER的商品介紹 smashbox,臉部底妝系列,去黑眼圈亮澤乳 PHOTO OP UNDER EYE BRIGHTENER

  3. 人工假鼻 sier:

    介紹ALBION明星產品-滲透乳及化妝棉美肌教學。

  4. 【美妆的帕】两款 CANMAKEの人气单品 快速搞定日常妆 新手必看 @ 潮流、美妝、消費 創造個人化風格的女性社群 PIXstyleMe 【美妆的帕】两款 CANMAKEの人气单品 快速搞定日常妆 新手必看

  5. Real Madrid would be crazy to even consider allowing Cristiano Ronaldo to leave the club, according to club captain Sergio Ramos. Cristiano Ronaldo leaving Real Madrid would be ‘crazy’ says Sergio Ramos as he calls on fans to support their ‘historical’ star

  6. Finally found a legit way of making some really good money: http://bit.ly/2ODt2Tt – all you have to do is browse through the products you like, then copy your affiliate link and include it as a comment on blogs or forums, or simply recommend it on your Facebook profile. This is one of the best affiliate programs out there, trust me on this one!

  7. Henrikh Mkhitaryan insists he has nothing to prove after leaving Manchester United to join up with best friend Pierre-Emerick Aubameyang at Arsenal. The Armenian had an unhappy spell at United. Henrikh Mkhitaryan insists he has nothing to prove at Arsenal following unhappy spell at Man United

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please wait...

Registrer for nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert om LA lifestyle? Få nyheter og informasjon ved å fylle inn din e-post under.

kr 00 Produkt