Home  >>  Education  >>  Hvorfor bør du spise havregryn?

Havre er en av de sunneste kornsortene vi har, fordi det inneholder blant annet flere viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter, kostfiber, proteiner og sunt fett. Havre er til og med glutenfritt, og det inneholder betaglukan, som er naturlige polysakkarider.
Pollysakkarider er store karbohydratmolekyler. Disse har en senkende effekt på kolesterolet vårt, ved at de binder kolesterolrike gallesalter i tarmen. Resultatet blir at mindre gallesalter reapsorberes. Betagrukan påvirker også immunforsvaret vårt og er med på å redusere blodsukkerstigningen etter et måltid.
Det å holde blodsukkeret jevnt gjennom dagen er med på å redusere faren for sykdommer, det virker positivt på konsentrasjonen, energinivået og humøret vårt, samtidig som apetitten holdes i sjakk. Dette er noe å bemerke seg om målet er å gå ned i vekt for eksempel, unngå store svigninger i blodsukkeret gjennom dagen. Et annet tips om man ønsker å gå ned i vekt, er å velge havregrynene som er hele framfor de lettkokte. Kroppen bruker enda mer tid og energi på å bryte ned de hele grynene, og det gjør at du holder deg lenger mett.

Havre er rikt på kostfiber, og kostfiber defineres som karbohydrater. Det som er så spesielt med kostfiber er at det hovedsakelig ikke kan fordøyes av vårt fordøyelsessystem. Dette er derimot til god hjelp for fordøyelsen i seg selv, ved at det virker romoppfyllende ettersom fiberne binder vann, og dermed sveller opp. Dette fremmer sammentrekningene i tarmen, og innholdet vil dermed passere tykktarmen raskere. Dette har en positiv påvirkning på de gode tarmbakteriene, som igjen har en gunstig effekt på tarmfloraen vår. På den måten er kostfiber med på å forebygge både hjerte og karsykdommer, samtidig som det gir oss en god metthetsfølelse.

Havregryn er altså en billig matvare med stort potensial! Havre kan brukes til så mangt! Ikke bare finnes det uendelige sammensetninger av en god havregrøt, du kan også lage sunne havrekjeks, granola, havrelapper og pannekaker. Du kan bruke det i hjemmebakte brød, rundstykker, knekkebrød, pizza og paibunner. Eller hvorfor ikke tilsette det i smoothien, youghurten eller i salaten for eksempel. Det er bare fantasien som setter grenser!
Om du ikke allerede bruker havren i din hverdagslige kost, så håper jeg du inkluderer den fra nå av!

Photo og tekst: Julie Kabo, Webcoach

Kilder:

Spis mer havre!


https://sml.snl.no/


3 Comments so far:

  1. «You made some good points there. I did a search on the issue and found most individuals will agree with your blog.»

  2. Concursos sier:

    Thanks for the blog post.Thanks Again. Cool.

  3. Great, thanks for sharing this blog.Really thank you! Really Cool.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please wait...

Registrer for nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert om LA lifestyle? Få nyheter og informasjon ved å fylle inn din e-post under.

kr 0.000 Produkt