Home  >>  Trening  >>  Hvilke sko burde du trene med?

Som fyisoterapistudent og personlig trener er det en ting jeg har lært som er viktig når du trener, og det er hvilke sko du skal bruke. På treningssenteret ser du mennesker trene i alle mulige typer forskjellige sko. Joggesko med lite demping, joggesko med mye demping, flate sko, crossfit sko, converse og løftesko blant annet. Men hvilke sko er mest hensiktsmessig å velge? Det kommer jo først og fremst an på hva du skal gjøre på treningssenteret.

Løping på tredemølle. På tredemølle gjelder samme tipsene for sko som det å jogge utendørs. Det viktigste er at joggeskoen passer din fot. Dette tester de på gode sportsbutikker, blant annet på Löplabbet. Noen overpronerer og noen underpronerer, og dette fører til en skjev belastning i ankelen som disponerer for vondt i ledd og muskler som kan forplante seg oppover. Dette er viktig å ta høyde for når man kjøper joggesko til løping og gåturer både innendørs og utendørs.

Styrketrening i apparater, slynge eller stativ. Med joggesko med mye demping (vanlige joggesko og sneakers) så vil underlaget ditt kunne sammenliknes med at du står på flytebrygger ute på vannet og prøver å holde balansen. Man merker kanskje ikke så mye til dette selv, men å få et godt og stabilt underlag med vekten jevnt plassert er utrolig vanskelig uten flate sko. Her er det viktigste å stå stabilt. Her er muligheten å enten trene i sokkellesten , eller bruke flate sko. Jeg har lenge brukt en flat sko fra Inov8, disse har god fleksibilitet og er utrolig lette, noe som er fint om du for eksempel skal trene i stativ eller gjøre slyngetrening. Converse er også fine sko å bruke på trening. De er flate og stabile, men noe tyngre og stivere.

Bilde hentet fra Zalando

Baseløft med stang. I baseløft er det ofte man ser mennesker bruke løftesko, men hvor viktig er dette? Det viktigste er å stå stabilt og få vekten plassert riktig gjennom føttene. I benkpress og militærpress er det absolutt ikke nødvendig. Her kan du fint bruke vanlige flate sko(se ovenfor), eller stå i sokkelesten.

Knebøy: Løftesko er perfekt i alle øvelser beina skal bøyes. Med løfteskoene blir du litt sterkere, men først og fremst gir dette en skadeforebyggende virkning. Vinkelen på brystryggen, knærne og ryggen blir bedre slik at belastningen ikke sliter like mye på kroppen. Løftesko gir ekstra stabilitet.

Markløft: Med løftesko i en markløft vil du stå i nedoverbakke. Da får du i prinsipp vekten foran deg i stede for bak på hælene. Dette resulterer i at du løfter mer med ryggen. Uten sko eller med flate, stabile sko vil det i tillegg bli kortere reisevei fra start til stopp i bevegelsen, i tillegg til at det er enklere å bruke beina mer hensiktsmessig til å gi deg kraft.

Bilde hentet fra Zalando

Dette er generelle tips, og unntak kan forekomme. 🙂

Skrevet av Renate Bekkeland // Web Coach


One Comment so far:

  1. Dmca sier:

    One other important aspect is that if you are a mature person, travel insurance intended for pensioners is something you should really think about. The more aged you are, greater at risk you will be for having something poor happen to you while in another country. If you are not covered by a few comprehensive insurance cover, you could have several serious problems. Thanks for giving your hints on this weblog.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please wait...

Registrer for nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert om LA lifestyle? Få nyheter og informasjon ved å fylle inn din e-post under.

kr 0.000 Produkt