Home  >>  Kosthold  >>  Kosthold og irritabel tarmsyndrom (IBS)

Hva er irritabel tarmsyndrom?
Det som kjennetegner irritabel tarmsyndrom er perioder med smerter og ubehag i magen. Det er typisk med veksling mellom diare og forstoppelse, samt mye luft. Når en periode med ubehag i magen starter, opptrer det ofte samtidig endring i avføringen når det gjelder form, utseende og hyppighet. Slim i avføringen er også vanlig. (1) Når en slik periode opptrer kan det ofte hindre dagligdagse gjøremål, og påvirke livskvaliteten.

Hva er FODmap?
Nyere kunnskap kan tyde på at tarmen kan reagere på noen typer karbohydrater i kostholdet, og hos noen kan dette muligens være en av årsaksfaktorene. I studier har det vist at så mange som 80% har fått reduserte symptomer ved lav FODmap-dietten. Men hva inneholder egentlig en lav FODmap-diett?
FODMAP står for fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler. Det er en rekke tungtfordøyelige karbohydrater som tynntarmen har vanskeligheter med, og som kan ende ganske intakte i tykktarmen. (2)

På denne siden(https://www.monashfodmap.com/i-have-ibs/get-the-app/) finner du tilgang til en app som inneholder en liste over hvilke matvarer som inneholder FODMAP. Denne appen er veldig god fordi den oppdateres jevnt ettersom forskningen endres. Det er noen avvik fra liste til liste, men dette er den beste jeg har funnet hittil! 

Behandling
Ved forstoppelse kan økt fiber i kostholdet bidra til å kunne bedre forstoppelse. Ekstra fibertilskudd kan imidlertidig øke luftplagene hos noen. Dersom du har mest magesmerter i form av diare og luft i magen bør du sannsynligvis ikke øke fibermengden i kostholdet ditt.

Noen reagerer på FOD-map, men i hvilke grad du reagerer på de ulike matvarene kan variere. Her handler det om å ha tålmodighet og utføre en elimineringsdiett. Du må eliminere matvarer – se over tid om plagene endres – reintrodusere – gjøre dette på nytt med nye matvarer. Til dette anbefales sterkt å gjøre i samarbeid med fagpersonell for å sikre at sammensetningen av kosten blir riktig, at du ikke kutter for mange matvarer enn nødvendig og får et ufullstendig kosthold. Det er viktig å huske at IBS ikke er en allergi. Man trenger ikke kutte ut alt av FODmap matvarer, man må bare finne ut hvilke man tåler dårlig, og hvilke man kan spise mer eller mindre av. Mengde er viktig, og derfor er det viktig å finne ut hvor mye du for eksempel tåler av epler og bananer uten at du får symptomer på IBS. (2)

Probiotika kan også være hensiktsmessig for å redusere plager. De gode melkesyrebakteriene du finner i blant annet biola, activia og tykkmelk kan bidra til en bedre tarmfunksjon.

Det er viktig å gå til utredning hos lege for å utelukke andre allergier, matintoleranser eller andre tilstander før man konkluderer med irritabel tarmsyndrom. IBS kan likne på en rekke andre sykdommer, så det er viktig med en nøye undersøkelse. Det er også normalt å ha svingninger i hvordan magen oppfører seg fra tid til annen, men når dette går over til å bli så hyppig og plagsomt at det går utover dagliglivet bør lege oppsøkes.
Vi i LA-Lifestyle har god erfaring og kunnskap, så ikke nøl med å stille spørsmål eller ta kontakt med oss om du trenger en skreddersydd kostholdsplan.

Skrevet av Renate Bekkeland // Web Coach

Bilde: NTB Scanpix

Kilder:
1. https://nhi.no/sykdommer/magetarm/tykktarm/irritabel-tarm/
2. https://www.bramat.no/kosthold/helse/1088-hva-er-fodmap-dietten


18 Comments so far:

  1. nyc sex toys sier:

    I really liked your post.Really thank you! Awesome.

  2. Im thankful for the article.Really thank you!

  3. I truly appreciate this post. I ave been looking all over for this! Thank God I found it on Google. You have made my day! Thank you again

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please wait...

Registrer for nyhetsbrev

Ønsker du å holde deg oppdatert om LA lifestyle? Få nyheter og informasjon ved å fylle inn din e-post under.

kr 0.000 Produkt